
Authoritarians on the Airwaves 
 
State control over news content and its delivery mechanisms has long been a key feature of 
authoritarian systems. Recognizing that a genuine competition of ideas and a well-informed 
public spell trouble for regime security, authoritarian rulers devote extensive resources to 
managing and manipulating the news. Among the 21st-century variations of this strategy is the 
emergence of state television broadcasts aimed at overseas audiences. These initiatives—
including Russia Today, Iran’s Press TV, and Venezuela’s Telesur—are part of a broader effort 
by leading authoritarian states to project their influence beyond national borders. China, 
meanwhile, has embarked on its own ambitious plan to shape international views. 
 
Russia Today: The television channel Russia Today is a Kremlin initiative that broadcasts to 
North America, Europe, and Asia. It is overseen by the state-controlled RIA Novosti news 
agency, and at the time of its global launch in 2005, it reportedly had a staff of over 300 and $30 
million in start-up capital.1 As of May 2008, the Russian government was believed to have 
invested some $100 million in the project.2 
 
Iran’s Press TV: Iran launched the 24-hour, English-language satellite station Press TV in 2007, 
with a reported worldwide staff of 400 people. 
 
Venezuela’s Telesur: Launched in 2005, Venezuela’s Telesur is a multimillion-dollar, 24-hour 
cable news network designed to advance “a new international communications order,” according 
to Venezuela’s minister of information. 
 
China’s Growing International Media Ambitions: China’s state-controlled news 
organizations anticipate spending billions of dollars on expanding overseas media operations in a 
bid to improve the country’s image abroad. The plans include opening more overseas bureaus, 
publishing more content in English and other languages, and hiring English-speaking Chinese 
and foreign media specialists. The Chinese government in January 2009 announced plans to 
launch an international, 24-hour news channel with correspondents around the globe.3 According 
to reports in early 2009, the government had reportedly set aside between $6 billion and $10 
billion for this and other media expansion efforts. 4 China Central Television (CCTV), which 
currently holds a monopoly on television coverage of significant news in China, will multiply its 
channels from the present 13 to more than 200, all of them digital.5 

                                                            
1 Robert Parsons, “Russia: New International Channel Ready to Begin Broadcasting,” Radio Free Europe/Radio 
Liberty, December 9, 2005, http://www.rferl.org/content/article/1063693.html. 
2 Stephen Heyman, “A Voice of Mother Russia, in English,” New York Times, May 18, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/05/18/arts/television/18heym.html. 
3 David Barboza, “News Media Run by China Look Abroad for Growth,” New York Times, January 14, 2009, 
http://www.nytimes.com/2009/01/15/business/worldbusiness/15tele.html. 
4 Peter Ford, “Beijing Launching a ‘Chinese CNN’ to Burnish Image Abroad,” Christian Science Monitor, February 
5, 2009, http://www.csmonitor.com/2009/0205/p01s01-woap.htm. 
5 Rowan Callick, “Xinhua Gets $10b to Promote China’s Image to the World,” Australian, February 23, 2009, 
http://www.theaustralian.news.com.au/business/story/0,,25090782-7582,00.html. 


