
Assault on International Broadcasting in the Former Soviet Union… 
 
Authoritarian governments use their control over news media to fend off scrutiny and 
criticism of official activities. While Russia’s authorities have focused their suppression 
on domestic news outlets, international broadcasters including BBC, Voice of America 
and Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) have not been spared. Each of these 
broadcasters, whose programming has enjoyed dedicated listeners across Russia 
interested in an alternative voice, has been targeted in recent years by Kremlin-
orchestrated intimidation campaigns. In the case of RFE/RL, its affiliate partners — 
Russian radio stations that rebroadcast their programs as part of their own formats — 
have been audited and subjected to a range of harassment. Since 2005, 20 RFE/RL 
affiliates have been closed, the majority due to political pressure. Prior to the crackdown, 
the Russian Service had affiliates in all 10 of Russia’s largest cities, whereas today 
Russian Service programs can be heard on local stations in less than half. Similar efforts 
to obstruct international broadcasting have been undertaken in other countries. There is 
no local rebroadcasting of RFE/RL content in Azerbaijan, Belarus, Tajikistan, 
Turkmenistan or Uzbekistan. Several other countries, including Armenia, Georgia, 
Kazakhstan and Kyrgyzstan, have used official means such as bans and temporary states 
of emergency to frustrate domestic access to RFE/RL programs. Many of these 
governments are also using a variety of means to hinder free access to information on the 
internet, including news and analysis produced by international broadcasters. In 2008, a 
massive cyberattack was launched against the website of RFE/RL’s Belarus Service, 
disrupting access to all of RFE/RL’s websites for nearly two days. Governments in 
Kyrgyzstan, Kazakhstan, Uzbekistan, and Armenia also block domestic access to 
RFE/RL websites. 
 
…and in Asia 
 
Chinese authorities jam U.S. government–funded Radio Free Asia (RFA) broadcasts by 
co-channeling Chinese opera, funeral music gongs, and static, as well as by overriding 
RFA’s signal with their own programming. The Chinese government publically professed 
an attitude of openness toward international news organizations and nongovernmental 
organizations during the 2008 Olympics in Beijing, but it continued to block access to the 
RFA website. RFA encounters these and similar problems with jamming, censorship, and 
intimidation by authoritarian regimes elsewhere in Asia, including in North Korea and 
Burma. Despite these efforts at repression, RFA’s audience still manages to access 
broadcasts through short- and medium-wave radio, satellite links, and on the internet via 
proxy servers. 


