Chéavez’s Assault on the Media

One of the central aims of Hugo Chavez’s authoritarian project in Venezuela has been to bring
key segments of the country’s news media under his sway and suppress alternative, critical
viewpoints. Venezuela has traditionally enjoyed a notable degree of media pluralism, but over
the course of the Chavez era, a multifaceted official campaign has eroded basic journalistic
freedoms. Television and radio outlets have been intimidated, harassed, and wrested away from
independent management by the government or forces working with its blessing. During the past
10 years, a raft of local radio enterprises—especially outside the major cities—have been pushed
into the hands of Chavez supporters, mostly through buyouts. Of the major enterprises driven off
the media landscape, RCTV (Radio Caracas Television) remains the most prominent example.
Its broadcasting license was not renewed, and the station was forced to close down its operations,
handing over its production equipment and the roughly 60 transmitters it controlled nationwide.
The government seized RCTV’s Channel 2 frequency after the station’s license expired, and
began using it to air the state-run Televisora Venezolana Social (TVes). Today, Globovision is
the only privately owned, opposition-oriented television station in operation, but its reach is
limited to a portion of the country. Following the February 2009 referendum, some pro-
government forces have started calls for shutting down Globovision. Chavez has also used the
vast resources at his disposal to reward media organizations that toe the government line. In a
2007 study of four leading daily newspapers, Andrés Bello University researcher Andrés
Caflizalez found that papers loyal to Chéavez received nearly 12 times more government
advertising than their competitors. The Ch&vez administration has employed state funds and
advertising to create a host of print, television, and radio outlets that adhere to government
editorial lines and challenge dissenting voices.



